Sofia

Att leva med Crohns

25.03.2012

Publicerad 2012-03-25 21:21:40 i Allmänt

Det är så löjligt enkelt egentligen. Att må bra. I grund och botten är det så enkelt. Och  ändå känns det ibland som en verklighet som är svår att uppnå. Ouppnåelig. Men varför välja det? För det är faktiskt vårt val. Vårt liv. Det finns alltid någonting att göra åt saken. En annan väg. Någonting bättre. Bättre än smärta. Ångest. Magsugande oro. Det finns lugn. Magkittlande glädje. Skratt som får ögonen att tåras och kinderna att värka. På ett bra sätt.

Fyll ditt liv med sådant som får dig att må bra. På riktigt. Då kommer du att må bra. Ät rätt mat, vistas i naturen, rör på dig och umgås med energigivande vänner. Skjut inte upp saker. Inse att problem faktiskt blir bättre. Och älska dig själv. För det finns faktiskt bara en av dig.

Bild från när jag mådde som sämst. Men ändå lyckades ta mig ut i skogen i närheten för lite lugn och ro.


Det är lätt att tänka så här nu när allt är bra. När allt känns bra. Men jag vet att det inte var längesen som jag var i en svacka. Och jag vet också att jag inte stannade i den så länge. När jag var yngre spenderade jag allt för mycket tid på att vara ledsen för allt hela tiden. Och jag orkar inte längre. Jag vill inte längre. Jag vill bara må bra, och jag har insett att hur dåligt jag än mår, så kan jag fortfarande må bra. Jag kan må bra i hjärnan även fast min kropp mår dåligt ibland. Och bara det kan förändra mycket.

Ta hand om er. Det är okej att må dåligt. Det är okej att vara ledsen och att tycka synd om sig själv. Men stanna inte där för länge. Glädje föder glädje så fyll ditt liv med det.


God natt.

Kommentarer

Postat av: Jag och Crohns

Publicerad 2012-03-28 15:29:45

Bra sagt!



Längtar efter vår och sommar när jag ser den bilden :)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela