Sofia

Att leva med Crohns

Middagstips

Publicerad 2012-09-17 10:21:30 i Allmänt

Försökte tidigare lägga upp ett inlägg med ett middags/lunchtips och ett frukost/mellanmålstips men det försvann, så jag orkade inte ta tag i det igen. Men nu jävlar kommer ena delen i varje fall.
 
Vegetarisk lasange (eller vad man nu ska kalla det).
4 auberginer
3-4 tomater
salt
olja
färsk basilika
3-5 vitlöksklyftor
cheddarost
parmesanost
 
ugnen ska vara på 200 grader.
 
Skala och skiva auberginerna tunt i runda skivor. Lägg skivorna på ett fat och häll salt på dem och låt dem stå svalt i ca 2 timmar (så att vätskan sugs ur dem). Torka sedan bort vätskan och saltet med pappershanddukar och stek sedan auberginerna i olja i ett par minuter. Torka även bort den värsta oljan från auberginerna. Skiva tomaterna. Varva auberginer, tomater, basilika, vitlök och cheddarost i en ugnsform. Riv parmesanost på toppen av det hela och släng in det i ugnen i ungefär 20-30 minuter.
 
Rätten är väldigt god i sig men kan även serveras med kyckling, kött och fisk. Vill man göra det mer likt en riktig lasange kan man steka köttfärs och även varva det in med övriga ingredienser.
 
Lycka till! :)

Kommentarer

Postat av: Jagochminmage

Publicerad 2012-09-17 22:56:18

Det låter smarrigt! Jag åt vegetarisk lasange idag faktiskt, fast med pastaplattor då. En sak som var gott att ha i var zucchini som jag hyvlade med en osthyvel. Ett tips om man vill ha "plattor" men inte äter pasta som du. Roligt att du ger mattips. Jag ÄLSKAR mat!
Kram

Svar: Jag har lagat samma rätt fast med zucchini istället och det går hur bra som helst :) Man ska komma ihåg att göra på samma sätt med saltet bara så den mesta vätskan försvinner :D Men det är asgott!
Sofia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela