Sofia

Att leva med Crohns

För i drömmen är jag fri

Publicerad 2012-09-22 03:39:49 i Allmänt

Var på krogen ikväll. Nykter, för en gångs skull. Kom in på ett samtal om min tatuering, texten ovanför då. Den är ju gjord som en påminnelse om att jag faktiskt klarade av allt det onda som min sjukdom fört med sig en gång, och att jag kommer att klara det alla gånger som det uppstår. Oavsett vad för svacka jag har i livet, så vet jag att jag har styrkan inom mig att klara mig i genom det. Den enormt psykiskt och fysiskt tunga tid som jag gick i genom då, den var jobbig men jag gjorde den lättare genom mig själv, genom mina val.
 
Min poäng med allt det här är egentligen att jag tycker det är skönt att jag så öppet kan prata om att jag är sjuk. Jag har inga problem med det, och det blir inte en negativ stämning av det samtalet, eftersom jag inte tycker att det är ett jobbigt samtal.
 
När jag blev sjuk så var jag så orolig för hur jag skulle berätta om min sjukdom. Speciellt för nya personer som jag tänkt behålla i mitt liv. Sådana som kan bli påverkade av sjukdomen. Så som vänner och en eventuell pojkvän. De måste ändå få välja om de vill leva med sjukdomen eller inte, jag vill inte tvinga det på någon. Men nu när jag har min tatuering, då kan jag så smidigt och enkelt berätta hur det är utan att det blir en konstig stämning.
 
Det är skönt. Jag älskar min tatuering. Den är en del av mig. Den påminner mig om min styrka. Den får mig att känna mig stark och tillräcklig.
 
God natt kära ni. Jag hoppas att ni också kan känna er starka i svagheten och tillräckliga oavsett.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela