Sofia

Att leva med Crohns

Stress

Publicerad 2012-09-25 10:24:13 i Allmänt

Alltså det här med stress. Jag vet så väl hur mycket min kropp ogillar stress och allt vad det innebär. Samtidigt går jag just nu den mest stressfulla terminen i hela min högskolekarriär, med en uppsats på 30 sidor, en uppsats på 15 sidor samt en månads praktik på alltihopa (utöver alla andra skoluppgifter). Och det tar ju inte slut där, jag ska ju hitta jobb och komma på vad jag vill göra med mitt liv efter det här.
 
Så, hur hanterar man då all denna stress? För jag känner faktiskt inte av någon stress överhuvudtaget just nu (med stark betoning på just nu delen).
 
Jag påbörjade min c-uppsats redan i somras. Jag sökte efter källor till min c-uppsats som möjligtvis kunde vara till god hjälp under denna termin. Hela "söka jobb och komma på vad jag vill göra med mitt liv'" grejen har jag lagt åt sidan. För jag inser att jag faktiskt inte behöver reda ut det där precis just nu. Jag har mitt vikariatjobb som helt säkert kommer ge mig en tillräcklig inkomst för att klara hyran och allt det där.
 
Så det är bara skolarbetet. Och har andra klarat det innan mig så kan jag också. Och om jag inte klarar av att få allt klart denna termin, då har jag faktiskt hela vårterminen på mig att få det gjort. Jag vet ju att jag inte vill stressa, så jag låter hellre allt ta lite längre tid än att utsätta min kropp för något som den möjligtvis inte kommer att klara av.
 
Prioriteringar mina kära vänner. Prioriteringar samt planering har varit nyckeln för mig. Samt aktiviteter som tar bort huvudet från alla måsten en stund (träning min kära vän).
 
Vad gör ni för att undvika stress?
 
Jag vill liksom inte hamn där igen.

Kommentarer

Postat av: Jagochminmage

Publicerad 2012-09-25 20:30:09

Förutom det du nämnt med träning och prioriteringar så behöver jag stunder när jag är ensam och gör ingenting. Jag måste ha pauser att andas ut där jag förbjuder alla måsten. Helt själv. Självklart behöver jag min dos av kärlek och vänner också men jag behöver stunder själv för att kunna varva ner också.

Svar: ah precis :) Jag tycker inte om att vara ensam.. även fast det behövs ibland :)
Sofia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela