Sofia

Att leva med Crohns

Höja sig själv till skyarna

Publicerad 2012-08-16 15:59:00 i Allmänt

The soul always know what to do to heal itself. The challenge is to silence the mind. - Caroline Myss
 

Jag har blivit väldigt bra på att tänka högt om mig själv. Jag ser mig själv som en värdefull person. Och dessutom har jag börjat se världen som min lekplats, och allt jag gör är som en liten utmaning. Jag inser att varje ögonblick går att göra till en lek. Och jag tycker om att leka och busa och ha kul. 
 
Som exempelvis när jag cyklade från jobbet. Då cyklade jag minsann om alla i backen, och jag var väldigt nöjd över mig själv för jag hade "vunnit". Inte för att de andra visste om att det var en tävling, men jag hade ju större chans att vinna om jag inte berättade för någon att det var en tävling. Sen var jag stolt över mig själv. Sen mådde jag bra.
 
Jag tror verkligen att människan kan komma långt bara genom tankarna. Jag tror att kroppen automatiskt mår bättre och helar sig själv mer om man är en positiv person, och om man tror på att kroppen kan göra det, än om man hela tiden tänker att man kommer må dåligt förevigt.
 
Men det är inte lätt att vara positiv och glad. Det är inte någonting man blir bara så där. Man kan inte direkt beställa hem det från nätet heller. Det är lika jobbigt som att bli vältränad och få bra kondis. För man måste arbeta på det hela tiden. Men det är roligt arbete!
 
Jag försöker se glädje i det lilla. Skapar situationer som jag kan le åt, det är kanske därför jag skrattar så mycket (jag ler till och med i sömnen har jag fått höra). Det kan vara allt från att köpa blommor till mig själv, till att rita en glad katt. Eller surfa på 9gag (ojoj, jag har dålig humor, men skrattar åtminstone åt det mesta).
 
Ett litet skratt kan förgylla en hel dag. Så skratta mer mina vänner! Även när ni känner för att lägga er ner och gråta.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela