Sofia

Att leva med Crohns

Välkommen kära höst

Publicerad 2012-09-23 10:34:31 i Allmänt

 
Jag är ett höstbarn. Hela vägen in i hjärtat. Jag älskar stormar, jag älskar regn. Jag älskar löv på marken och den behagliga kylan/värmen som hösten innebär. Varken för varmt eller för kallt. Jag älskar hur solen lyser på hösten.
 
Jag hade en trevlig skaldjurskväll med familj och grannar igår. Så klart har magen fått ta sina törnar i dag istället eftersom jag lade allt som heter kost och "äta lagom" åt sidan. Men jag märker ändå hur magen bättre och bättre klarar av sådana här fusk-dagar när jag håller kosten såpass bra annars.
 
Jag älskar kosten jag äter på vardagar! Jag älskar verkligen maten som jag får äta, jag tycker att "min" mat många gånger är mycket godare än det som jag lämnar bort (pasta, potatis och andra stärkelserika livsmedel, socker, övriga spannmålsprodukter och laktosprodukter). Trots det här vill man ibland lyxa till det, eller rent av äta det som alla andra äter. Och jag älskar att jag kan göra det utan en vecka av katastrof. Jag märker ju hur jag direkt blir mycket gasigare i magen och hur magen följande dag inte är lika samarbetsvillig som annars (och "gravidmagen" smyger sig på igen). MEN det brukar enbart vara jobbigt under kvällen och följande morgon. Mot eftermiddagen är det lugnt igen.
 
Det här är sånt som jag enbart drömde om i våras. Jag har intalat mig själv så länge att jag faktiskt kunde nå hit. Jag fick övertyga mig själv varje dag, att jag kunde bli den där som var så gott som frisk. Humira tillsammans med en bra kost har gjort mig till den personen. Den personen som kan vara med på allt. Den personen som kan åka iväg utomlands utan problem. Den personen som KAN.
 
Jag är stolt över mig själv. Kost-delen i sjukdomen var något som gav mig enorm ångest. Jag var inte redo att ge upp allt ohälsosamt. Jag inbillade mig att jag inte klarade av att vara utan det. Men en dag vågade jag börja forska i det hela. Och en annan dag vågade jag testa en hel månad. Och en tredje dag vågade jag ge upp "allt det där goda" för att äta så hälsosamt som möjligt.
 
Jag är starkare nu. Jag har lärt mig att älska mig själv på ett sätt jag inte kunde förut. Att ta hand om mig själv och sätta mig i första rum (vilket har varit otroligt svårt för mig).
 
Jag vill påminna er alla som har det jobbigt att det finns en annan sida. Det finns ett kapitel efter allt det jobbiga. Det gäller bara att inte tappa tron på sig själv, inte tappa hoppet.
 
"If you're going through hell, just keep on walking" - Winston Churchill

Kommentarer

Postat av: Jagochminmage

Publicerad 2012-09-23 18:52:58

Skönt att bli påmind om det faktiskt blir bättre! <3

Svar: Jag hoppas att ni blir det. Ibland känns det lite som att folk kanske missförstår budskapet... att folk blir irriterade för att man faktiskt mår bra. Men det kanske är jag som inbillar mig. Jag vet inte, jag vill bara hjälpa till :)
Sofia

Postat av: maria

Publicerad 2012-09-23 19:39:31

Ett av mina favoritcitat :)! Fungerade nästan som ett mantra när det var som värst. Det är ju så det är - det blir bättre, man måste bara 'keep the eyes on the prize'. Kram!

Svar: ja verkligen! Jag hade däremot en enorm tur som lyckades ta mig ur det så snabbt och som blivit så bra som jag är nu.
Sofia

Postat av: Jagochminmage

Publicerad 2012-09-23 22:06:32

Det är ju bara fantastiskt att du får må bra:-) du har ju jobbat hårt för det dessutom. Både med kosten och psykiskt. Heja dig och din positiva attityd! Du inspirerar! <3

Svar: tack vännen <3
Sofia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela