Sofia

Att leva med Crohns

En kokbok i lustigt format

Publicerad 2012-08-28 17:28:53 i Allmänt

Jag tänkte ge er tips på alla former av måltider. Men jag har lite dåligt med fantasi, eller jag vet inte riktigt på vilket sätt jag ska lägga upp detta. Sen gör ju crohns så att alla inte kan äta allting, så jag vill inte säga "gör så här". Se det som en tapasbuffé. Välj och vraka de bitar som ni gillar mest. Men om vi gör så här i alla fall. Jag ger er småtips nu, så lägger jag upp andra mattips allt eftersom jag fått testa dem och upptäckt nya. Deal?
 
Frukost-, mellanmåls- och kvällsmålstips:

Smoothie: Brukar jag göra med SCD yoghurt, banan och bär efter smak. Sen är jag lite av en "äh det här borde funka"-person, så jag slänger i lite det ena och det andra. Till exempel nötter, eller något annat kul.
 
SCD yoghurt med tillbehör: Yoghurt så klart då, sen brukar jag ibland ha i nötter och bär. Oftast banan och kanel. Man kan även laga sin egen müsli genom att rosta nötter i ugnen.
 
Ägg: kokt, stekt, röra, rått om du så vill. Ägg i alla dess former. Med ost, utan ost och massa salt.
 
Te/kaffe
 
Nötter (ungefär en näve)
 
Bröd: Bröd gjort på mandelmjöl om man vill lyxa till det lite.
 
Substitut till pasta, ris och potatis:

Grönsaksröra: I princip kan man hacka ner vilka grönsaker som helst i det här och hoppas på det bästa. Grönsaker som bra kan användas tillsammans är aubergine, zucchini, tomat, svamp, morot, blomkål, broccoli, lök och vitlök.. äh i princip vad som helst. Tomaten lämnar jag nästan aldrig bort. Men tricket är att krydda röran efter smak. Jag brukar slänga i lite grukmeja, cayennepeppar och chili (inflammationshämmande kryddor). 
 
Blomkålsris: riv blomkålen eller släng in den i en matberederare. Koka upp vatten och häll sen ner blomkålsbitarna i 10-30 sekunder.
 
Ungstekta grönsaker: Här kan ni också välja i princip vad som helst. Men morot, blomkål och rödkål är himla gott. Hacka upp skiten i lagom stora bitar. Häll lite olja på och krydda efter smak. Exemeplvis lite peppar eller timjan. Värm ugnen till ungefär 200 grader och släng in grönsakerna i ungefär 30 minuter. Mer eller mindre beroende på hur stora bitar ni valt. Men om grönsakerna börjar se svarta ut så är det dags att ta ut dem.
 
Blomkåls- och morotsmos: jag har inte testat det här än. Men fick en idé och det låter gott i mitt huvud. Får återkomma med bedömning och sånt.
 
Sallad: En helt enkel vanlig jävla sallad är också ett bra substitut.
 
 
 
Tankar eller frågor till detta? Bring it!
Kram på er, hoppas att det hjälper lite i kost-djungeln :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: jagochminmage

Publicerad 2012-08-28 22:35:37

Vad många bra tips! Nom nom nom!

Svar: Hoppas att de kan hjälpa lite! :)
Sofia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela