Sofia

Att leva med Crohns

Svar på lite frågor

Publicerad 2012-06-25 01:02:28 i Allmänt

När du mådde dåligt länge vad gjorde du?
- Jag vågade mig till doktorn i slutet av mars förra året. Då hade jag egentligen vetat att det är något fel på mig i två år. Men inte vågat gå till sjukhuset, eftersom jag skämdes. Men under vintern förra året var jag så dålig. Trött, deppig, akuta toalettbesök och magkramper osv. Jag är en positiv och glad människa. Jag har lätt att se på den ljusa sidan även i de mörkaste stunderna. Det är något jag har tränat upp och som jag alltid kan luta mig tillbaka på.
 
Det första jag gjorde var att inse att jag mådde dåligt. Sedan funderade jag ut vad som fick mig att må bra, och vad som fick mig att må dåligt. Att ha ett långdistansförhållande och att vara ordförande i en förening var två saker jag älskade, men som i den stunden enbart innebar stress för mig. Så jag sa upp mig som ordförande och gjorde slut med min kille. Två svåra beslut men som fick mig att må bättre.

Egentligen så tillät jag mig själv att vara ledsen, och att må dåligt. Men inom en rimlig tidsperiod. Jag kunde vara riktigt ledsen en dag, för att nästa dag tänka "nä, nu är det dags att göra något som gör mig glad". Jag insåg ju att det är jag som väljer hur jag vill tackla problemet. Jag visste att jag inte fick glömma att le hur jobbigt det än var.

Jag såg till att göra saker som jag blev glad av. Och jag tvingade mig aldrig att göra saker som jag inte orkade med. Jag blev lugn och mådde bättre av att vara i naturen. Så jag gick korta promenader till skogen och vattnet som låg nära. Var jag på resande fot (reste mycket mellan Åland och Eskilstuna på grund av sjukhusbesök och plugg) så hade jag alltid en plan för hur jag skulle göra om det krisade sig. Jag berättade för folk hur det låg till. Eftersom det är en osynlig sjukdom så ville jag att folk skulle veta att jag mådde dåligt, så att jag kunde få det stödet jag behövde.

Medicinmässigt så fick jag kortison och antibiotika (antibiotikan för en fistel som jag också fick förra året som gjorde att jag varken kunde sitta, stå eller gå utan att ha fruktansvärt ont).
 
Alltså. Jag var ju periodvis arg, ledsen och rädd över alltihopa. Men överlag var jag glad ändå. Och jag blev så irriterad på folk som nästan blev irriterade på mig för att jag inte var mer ledsen än vad de förväntade sig. Så här kände jag just då:
 
"Jag har diskuterat rätt öppet med folk omkring mig om hur jag mår just nu, och misstanken om Crohns. Från flera håll har jag fått höra att om det hade drabbat dem så skulle de ha blivit rätt bittra och ibland har jag fått känslan av att jag är dum för att jag inte är mer "ledsen" över det här.

Men vet ni vad, det ska jag inte behöva vara. Det är nämligen så att jag väljer vilka vägar jag vill gå. Det är jag som ansvarar för mitt eget liv. Jag tror inte att jag skulle kunna vara arg och ledsen, för någonstans skulle jag veta att det inte är sjukdomens fel att jag är det, utan det är mitt eget fel. Så i slutändan så har jag bara mig själv att skylla för min bitterhet.

Jag vill dessutom inte leva så. Jag vill vara glad, jag vill se det positiva i allt det negativa i stället för att fokusera på allt negativt. Jag vill kunna se varje ny dag som en dag med nya möjligheter.

Om man ser på de fakta som finns: Jag kommer antagligen aldrig bli helt frisk igen, jag kommer ha väldigt ont under vissa perioder, jag kommer inte kunna äta allt det jag vill hela tiden, jag kommer antagligen få äta medicin större delen av resten av mitt liv.

Det finns inte så mycket jag kan göra åt de bitarna, det jag däremot kan göra är att välja vilken inställning jag vill ha till dem. Och jag känner lite "so what?" över det hela. Det där kommer jag att klara av, och jag tänker ta problemen när de kommer i stället för nu. Att ta medicin för att tarmarna ska må bra kommer inte vara mer annorlunda än att ta ett p-piller varje dag.

Nej, bitter tänker jag inte bli. Jag väljer att vara glad i stället."

fotnot: idag tror jag att jag kan bli frisk med rätt kost. Och ja, jag är en äckligt positiv person som skrattar åt allt och ingenting. Fast tro mig, när det var som värst. Då fanns det verkligen dagar då jag ville spy på allt och bita någon i rumpan för att folk skulle förstå hur otroligt jobbigt det var.
 
 
Hur länge var du sjuk från jobbet?

- Jag gick i skolan just då och hade nog rätt mycket arbete hemma. Jag berättade för mina lärare hur det låg till med min sjukdom och alla sjukhusbesök. Måste på grund av byråkratisk skit åka till sjukhuset på Åland för alla prover och sånt. Jag var ledig mycket från skolan för att åka till sjukhuset, men tog igen allt hemma i stället. Jag klarade mig igenom alla kurser också, med nöd och näppe men det gick. I början hade jag praktik, men jag berättade för dem på praktiken också hur det låg till så de hjälpte mig och stöttade mig och jag var med i den mån jag kunde. De hade förståelse och tog hänsyn till min trötthet och så. Jag bodde precis vid min praktikplats också så det var nära hem i fall jag behövde gå hem.
 
Sen måste jag fråga vad du går på för medicin nu? Jag är jätte intresserad utav Humiran kan inte du berätta om det?
- Just nu tar jag humiran varannan vecka och B12 spruta var tredje månad. Jag började med humiran i slutet av juli 2011. Då hade jag mått dåligt i flera månader. Efter tre veckor började jag märka av en förändring. Och i slutet av augusti började jag faktiskt må helt bra. Då kunde jag vara borta flera timmar i sträck utan att behöva ha en toalett i närheten. Humira finns både som penna och som spruta. Jag använder sprutan eftersom den fungerar bäst för mig. Jag är väldigt lättskrämd, och pennan smäller till när man trycker på knappen. Den smällen gjorde alltid att jag hoppade till och inte fick min injektion ordentligt. Det gav mig ångest och jag mådde inte bra av det. Sprutan har jag inget problem med alls. Nedan följer lite info ur min patienthandbok:

Humira är ett biologiskt läkemedel som används för behandling av bla crohns. Humira är en human antikropp som hämmar den tumörnekrotiska faktorn (TNF-alfa) och påminner om människans egna antikroppar. Vid aktiva inflammatoriska sjukdomar görekommer det "för mycket" signalsubstanser som förstärker inflammation, bland annat TNF-alfa (tänk er en vågskål med signalsubstanser som hämmar på ena sidan och förstärker på andra sidan, för sjuka är den sidan med förstärkande signalsubstanser tyngre) 

Humirans effekt beror på att det binder till TNF som är den främsta signalsubstansen i sådana processer i immunförsvaret som leder till inflammationer och vävnadsskador bland annat i tarmen. Genom sin bindning till TNF-alfa hämmar humira den tumörnektrotiska faktorns aktivitet. Inflammationen "släcks" och ingen vävnadsskada hinner (humira plockar bort överflödet signalsubstanser som förstärker inflammation så att vågskålarna får jämnvikt, vilket resuterar i att tarmen repar sig och symptomen lättar).
 
Sen jag började med humira har jag i princip kunnat leva normalt. Det är väldigt sällan jag mår dåligt nu förtiden. Men, jag har en lindrig form av crohns. Däremot har jag fortfarande problem med svullen mage, magknip och gaser. Det här hoppas jag att jag ska kunna förändra med hjälp av kost.
 
Hoppas att det här ger någon form av svar. Annars är det bara att ställa fler frågor!

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2012-06-25 07:38:01

Tusen tack för din jävla positiva energi och för alla svar :)

Jag ska föreslå Humiran idag för min läkare då jag också har en lindrig form av crohn. Aldrig blivit opererad haft fistlar eller varit särskilt sjuk PEppar peppar ta i träd!

Detta är 3 gången jag är sjuk så det påverkar mitt liv och jag fick min diagnos när jag vet 6 år är 24 idag. Så jag hoppas det blir en bättre medicin

Postat av: Emma

Publicerad 2012-06-25 07:38:02

Tusen tack för din jävla positiva energi och för alla svar :)

Jag ska föreslå Humiran idag för min läkare då jag också har en lindrig form av crohn. Aldrig blivit opererad haft fistlar eller varit särskilt sjuk PEppar peppar ta i träd!

Detta är 3 gången jag är sjuk så det påverkar mitt liv och jag fick min diagnos när jag vet 6 år är 24 idag. Så jag hoppas det blir en bättre medicin

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-06-25 08:03:29

Ja det har jag, detta är mitt längsta skov :( jag äter imurell och har ätit cortison men det har inte funkat utsnitt jag hat mått sämre psykiskt utav dom.

Jag undviker sånt jag vet gör mig dålig tex pasta framför allt färsk. Inget ljust bröd. Dricker lite mjölk och om jag dricker är det laktos. Osv jag undviker det jag VET gör mig dålig, men ingen speciell diet. Nu har jag inte haft sån stor aptit så druckit många diet shakes och soppor. Skönt dels för då slipper tarmen jobba så mycket. Och eftersom jag inte har nån aptit så har jag heller ingen ork att laga mat.

Postat av: jagochminmage

Publicerad 2012-06-25 22:18:30

Det finns inget bättre än positiva människor! =) Skönt att det blivit bättre för dig trots svåra beslut!
Vad testade du för mediciner innan du testade Humira? Jag har tidigare ätit kortison, opererats och prövar nu Imurel som funkar sådär.

Svar: Bortsett från kortison så har jag bara haft humira. Och den fungerar bra så jag har inga tankar på att byta. Det var i våras tal om att byta till imurel eller remicade eftersom min fistel inte ville försvinna men vi prövade antibiotika i stället som förbättrade den. :) Och ja, jag älskar positiva människor!
Sofia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela