Sofia

Att leva med Crohns

Jävla ko

Publicerad 2012-07-27 07:35:02 i Allmänt

Blogg.se påpekar alltid att en ko har tagit sig in och förstört grejer. Dumma ko. Jag vet liksom inte om mitt försök till inlägg kom upp igår, men jag tog bort det och börjar om nu istället.
 
Jag åker till Stockholm en dag tidigare för att möta upp min kära Annika. En av mina personer. Om tunnelbanorna plötsligt står stilla eller alla lampor slocknar så är det antagligen vi som har lyckats med något fanstyg. Vi kommer bege oss ut till något ställe där vi aldrig varit förr, där det kommer finnas många som vi känner från studentlivet och fler studenter som vi kan lära känna.
 
Nu kan det ju vara svårt att hålla en diet (som den jag påbörjat) under såna här omständigheter. Men jag har fixat färdkost. Jag bakade nämligen muffins igår. Vetemjölsfria och sockerfria muffins!
 
Här har ni receptet:
 
12 st muffins (ganska stora)
5 dl mandelmjöl
55 g smält smör
1 tsk matsoda (som bakpulver fast utan stärkelse, bara natriumbikarbonat alltså)
1/4 tsk salt
1/4 tsk muskot (jag tog kardemumma)
0,8 dl honung
0,8 dl SCD yoghurt
1 tsk vaniljexktrakt (finns att köpa i hälsobutiker)
2 ägg
2,5 dl blåbär (eller för all del, ta vilka bär eller annat skit om ni vill)
 
Blanda alla ingredienser utom bären i en matberedare (det gick så jävla snabbt att baka så jag blev lycklig). Varva smeten och bären i muffinsformerna, så där så det ser mysigt ut. Smäll in dem i ugnen i 15-20 minuter, eller mer om de inte stelnat. Det där får ni avgöra i samråd med en tandpetare. Ugnen ska vara ungefär 170 grader varm innan muffinsen vill gosa där inne.
 
Så där jag mina kära vänner! Hoppas att ni får en fin helg. Ta vara på er själva. Stressa inte upp er. Ring en gammal vän eller någon ni bryr er väldigt mycket om och berätta det för dem. Läs en bra bok. Ta en promenad om ni förmår. Krama om er själva extra mycket eftersom ni är starka som klarar er igenom all skit dag ut och dag in. Vi har nog någon form av superkraft inom oss. Vilket gör oss till superhjältar. Och det är ju aldrig fel att vara en superhjälte. Och som någon smart person tydligen har sagt - Även hjältar behöver skita.
 
Så kram på er!

Kommentarer

Postat av: Jagochminmage

Publicerad 2012-07-27 07:44:33

Haha, den där jäkla kon kommer upp när man försöker kommentera ibland också!
Hoppas du får en underbar helg i Stockholm fina du! :D

Massa kramar till dig!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela