Sofia

Att leva med Crohns

Dag 6

Publicerad 2012-07-07 08:08:24 i Allmänt

Dag 6 alltså. Snart en vecka. Fan vad stolt jag är över mig själv! Jag har bara ätit sådant som är SCD legal food. Däremot kan jag väl lugnt och ärligt erkänna att jag har varit dålig på att äta "lätt" kost i början och dessutom slarvade jag ju med introdieten också. Jag åt puréer och soppor i tre dagar och den fjärde dagan övergick jag till ett mål som var mer matigt.
 
Jag tror däremot att jag under början av nästa vecka kommer göra om introdieten eftersom jag slarvade med den i början. Hur som helst, efter 6 dagar är det rätt svårt att säga om dieten hjälper eller inte, det är nog först efter en månad eller så som man märker de största skillnaderna. Men i övrigt har det väl gått så här:
 
Dag 1: trött pga att jag inte åt tillräckligt mycket + begynnande virusinfektion (förkylning)
Dag 2: Fortfarande trött och kramper i magen (die off, naturligt inslag i början av dieten)
Dag 3: Kramper och ännu tröttare (pga förkylning). Inte uppblåst längre som jag brukar vara, inte ens efter måltid.
Dag 4: En riktigt bra dag med energi, inga kramper och ingen uppblåsthet.
Dag 5 (igår): Slarvade jag och åt nötter och kräftor (egentligen för tidigt att ta in det i dieten nu). Hade däremot mycket energi och var inte uppsvullen förrän på kvällen efter nötterna och kräftorna (för mycket salt på en gång tror jag).
 
Den största skillnaden som jag ser redan nu är då min mages "utseende". Jag ser inte gravid ut efter att jag har ätit längre. Jag är fortfarande svullen runt magen, eller hur man nu ska förklara det. Svullen men inte gravidliknande svullen. Förstår ni? Lite svullen men inte så att magen står ut, äh jag vet inte hur jag ska förklara.
 
Igår blev yoghurten klar också. Jag har ingen aning om vi gjort rätt. Konsistensen är underlig (antagligen på grund av något misstag vi gjort) men den både luktar och smakar yoghurt. Den var en riktigt god frukost i morse kan jag säga!
 
 
God morgon alla fina crohnsare, snart ska jag bege mig till jobbet, glöm inte bort att ni är awesome!

Kommentarer

Postat av: Jagochminmage

Publicerad 2012-07-07 20:42:11

Duktig du är som kommit igång! Det känns som dom första dagarna är svårast när man ska ställa om till något nytt. Skönt att slippa se gravid ut, det känner jag igen så väl.

Hoppas du haft en bra dag på jobbet:)

Svar: Ja det är nog svårast nu innan jag har fått in rutinerna, igår hade jag ett riktigt svagt ögonblick :)
Sofia

Postat av: Emma

Publicerad 2012-07-07 23:44:41

Du är grym. Jag har dock jätte svårt att hitta sidor där det står vad man får äts och inte har du några bra tips?

Svar: Jag kan skriva ett inlägg om dieten med länkar och annat kul :)
Sofia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela