Sofia

Att leva med Crohns

Spännande mediciner

Publicerad 2012-03-05 21:00:54 i Allmänt

När jag pratade med min kära läkare förra veckan så nämnde han att jag möjligtvis ska börja ta ett läkemedel som heter imurel. Jag läste på lite om det läkemedlet i dag eftersom jag ska träffa min läkare i morgon.

Och ja, det verkar mycket spännande:

"Imurel tillhör en grupp läkemedel som kallas immunosuppressiva medel och som verkar genom att nedsätta kroppens immunförsvar. På så sätt kan avstötning av det transplanterade organet förhindras. Dessa läkemedel har också effekt mot vissa sjukdomar som orsakas av att immunförsvaret angriper kroppens egna vävnader (s k autoimmun sjukdom).

Patienter som behandlas med immunosuppressiva medel kan löpa ökad risk att utveckla tumörer, särskilt hudcancer. Därför ska man försöka undvika att utsättas för stora mängder solljus under behandling med Imurel. Skyddande kläder och hög solskyddsfaktor rekommenderas.

Körförmåga och användning av maskiner

Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra arbete som kräver skärpt uppmärksamhet.

Tabletterna bör intas efter måltid för att minska risken för illamående.

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR


Liksom alla läkemedel kan Imurel orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.


Biverkningarna delas in i mycket vanliga (förekommer hos fler än 1 person av 10), vanliga (fler än 1 person av 100), mindre vanliga (färre än 1 person av 100), sällsynta (färre än 1 person av 1000) och mycket sällsynta (färre än 1 person av 10 000).


Mycket vanliga: Ökad infektionskänslighet, påverkan på benmärgen med nedsatt bildning av olika typer av blodkroppar som följd, inklusive minskat antal vita blodkroppar.


Vanliga: Illamående, minskat antal trombocyter (blodplättar) i blodet.


Mindre vanliga: Blodbrist, överkänslighetsreaktioner, kräkning, inflammation i bukspottkörteln, störd leverfunktion, hinder för gallflödet att nå tarmen (gallstas), smärta i muskler och leder, feber, aptitlöshet, olustkänsla, förändringar av arvsanlagen.


Sällsynta: Störd blodcellsbildning i benmärgen, leukemi, allvarlig blodbrist (inklusive agranulocytos), lågt blodtryck, bristning och blödning i tarmen, håravfall, hudutslag, allvarlig leversjukdom, onormal tillväxt av lymfkörtlar och/eller lymfkärl (lymfom)*, hudcancer (melanom)*, sarkom*, livmoderhalscancer*, cancer i blygdläpparna (vulvacancer)*.
* Risken ökar vid långtidsbehandling och höga doser.


Mycket sällsynta: Yrsel, lunginflammation, inflammation i tarmen, diarré, klåda, inflammation i blodkärl, muskelstelhet, nedsatt njurfunktion, allmän sjukdomskänsla, infektioner i huden med hudavlossning, slemhinne- och hudinflammation med hög feber.


Om du får en infektion med symtom som feber med kraftigt försämrat allmäntillstånd eller feber med lokala infektionssymtom som ont i halsen/svalget/munnen eller vattenkastningsbesvär, ska du snarast uppsöka läkare så att man via blodprov kan utesluta en brist på vita blodkroppar (agranulocytos). Det är viktigt att du då informerar om din medicinering.


Vid tecken på oväntade blåmärken eller blödning ska läkare omedelbart kontaktas.


Behandling med Imurel kan ge håravfall, men håret kommer ofta tillbaka även om du fortsätter behandlingen med Imurel."


http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19680314000033&DocTypeID=7

 

 

Alltså, fan vad jag tänker köra med det här! Tänker låtsas vara illamående varje dag så jag slipper städa, diska och laga mat.. och så att jag får bästa platsen i soffan!

Kommentarer

Postat av: Biffis

Publicerad 2012-03-05 22:11:41

Psst! Mamma berättade åt mig om en av hennes kollegor som också har Crohns. Hon slutade ta mediciner och använder sig av nånslags naturliga preparat och lever nu ett helt symptomfritt liv. Bara så du vet :)

Postat av: Jag och Crohns

Publicerad 2012-03-05 22:40:28

Hej igen. Tänkte bara säga att Imurel är den medicin som jag använt sedan jag fick min crohns diagnostiserad för 10 år sedan. Jag har fått veta att jag bör äta den så länge den har effekt.

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela