Sofia

Att leva med Crohns

Som jag lovat.

Publicerad 2012-09-06 12:49:27 i Allmänt

Jag har ju lovat att slänga upp mattips och löften ska man ju hålla.
 
Tomatsoppa:
12 plommontomater
2 matskedar olivolja
2 vitlöksklyftor (hackade)
1 liten gullök (hackad)
1 dl vatten
2½ dl färska basilika blad(hackade)
2 matskedar färsk persilja
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
 
Börja med att skala tomaterna (låt koka i ca 20-30 sekunder eller tills tomaterna börjar spricka lite, lägg sedan i kallt vatten, sen skala). Hacka tomaterna sedan i bitar. Värm upp olja i en stor kastrull och bryn vitlöken och löken en stund (4-5 min). Lägg sedan i tomater, vatten, basilika, persilja, salt och peppar. Värm upp alltihopa tills det kokar och sänk sedan värmen. Låt koka utan lock i 45 minuter. Rör om lite nu och då. Om man vill att soppan ska vara lite slätare så mixar man den när den är klar.
 
Kan även användas som tomatsås. Jag använder bland annat tomatsoppan som tomatsås till min SCD pizza.
 
Pizza
Botten till pizzan hittar ni recept på här: http://storyofsofia.blogg.se/2012/august/pa-begaran.html
Tomatsåsen hittar ni ovan.
 
Botten plattar man ut så tunt som möjligt och lägger in i ugnen i 20 minuter eller tills botten är gyllenbrun. Ta sedan ut botten och lägg på tomatsåsen, oregano och cheddarost. Om ni vill lägga mer på pizzan så kan man lägga på ananas (färsk, inte på bruk) eller brie och ruccola (ruccolan läggs på efteråt).
 
Någon form av kycklingrätt
½ purjolök
2 morötter
Babyspenat efter smak
1-2 kycklingfiléer
Lite olika kryddor
SCD yoghurt
 
Skär purjolöken i bitar och riv eller skala tunna platta bitar av morötterna (alltså så som man skalar moroten fast man fortsätter "skala" bitar som man använder till maten).Stek dessa två tillsammans och släng i spenaten också. Salta och krydda lite lätt (exempelvis spiskummin och gurkmeja). När grönsakerna är mjuka så är det klart. Skär kycklingen i bitar och stek den i olja i en annan stekpanna. Krydda med exempelvis gurkmeja, chili, cayennepeppar, spiskummin och salt. När kycklingen är genomstekt är den klar.
 
En sås jag gjorde till gjordes på SCD yoghurt, en skvätt limesaft, chilikrydda, cayennepeppar och salt.
 
 
Så där ja. Där hade ni lite i alla fall. Kan säga att alla tre maträtter uppskattades väldigt mycket av mina kära kombosar. Lycka till i köket!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela