Sofia

Att leva med Crohns

Min lilla bibel

Publicerad 2012-03-19 13:00:33 i Allmänt

Här för en tid sedan köpte jag boken Höj din energi av Sanna Ehdin. Och den har blivit lite som min bibel. Det är en riktig feel good bok med små tips och fakta kring hur man blir piggare och får ett gladare liv.

Många saker är väldigt självklara, andra är inte lika självklara. Mycket av det som står är sådant som helt enkelt är bra att påminna sig om. Jag känner ofta att jag lätt blir trött, och då är det bra att hitta små knep för att bli pigg igen. Jag behöver ju faktiskt inte gå omkring trött hela tiden! Det finns saker att göra. Det står också lite om inflammationshämmande kost, vilket jag tycker är väldigt spännande med tanke på min sjukdom.



Med tanke på kosten så skulle jag verkligen vilja köpa den här boken:



Men den är tillfälligt slut. Får se när de får in den igen. Jag vill ha!

Jag får nu som då höra om "någon som känner någon som blivit frisk BARA genom att göra si och så". Och ja, det skulle vara helt underbart att "bli botad" enbart genom att ändra på sin kost. Men det är inte direkt små förändringar som måste göras, och det är definitivt inte så enkelt som man skulle kunna tro.

Bara en sån sak som att hitta ekologiska varor. Det är inte alls självklart att det ens finns i butiken. Jag har försökt kolla i den butik jag går till, och det är ett väldigt dåligt utbud på ekologiska produkter.

Kostmässigt så kommer det nog ta ett bra tag innan jag får det på grej. Men jag tar små steg åt gången. En liten förändring i taget blir i längden 100 förändringar. Och till slut kanske man hittar det som passar en helt och håller.

Det gäller att testa, testa, testa och aldrig ge upp. Inte ens då bakslag kommer. För de kommer komma. Nu försöker jag att njuta fullt ut av att jag mår så pass bra som jag gör nu. Jag vet att det finns många där ute som kämpar med sin sjukdom. Jag vet att någon någonstans är förtvivlad över vad allt det här innebär. Jag vet att någon sitter hemma, oförmögen att gå ut. Det är så viktigt, att tillåta sig må bra till 100% när man faktiskt mår bra.

Nu ska jag plugga medan jag orkar med det! Sen ta min humira-spruta.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela