Sofia

Att leva med Crohns

Ett litet kost inlägg igen

Publicerad 2012-06-07 14:35:53 i Allmänt

Ja, min syn på kosten har förändrats en del. Jag orkade inte tänka på kosten i början. Allt som hade med mat gav mig ångest. Jag hade ångest när jag åt, jag hade ångest när jag inte åt, jag hade ångest innan jag skulle äta och efter jag skulle äta. Mest hade jag ångest över att någon skulle märka hur mycket jag hade ångest över kosten. Det är först nu, ett år senare, som jag erkänt för tre av mina närmsta vänner hur mycket ångest jag hade. Jag behöver veta att de vet, så att jag kan vända mig till dem i fall jag skulle falla tillbaka i ångesten igen.

Men tillbaka till det jag skulle säga. Min syn på kosten har förändrats en del. Från att inte orka tänka på det alls, till att börja kolla upp vad jag faktiskt kan göra och samla på mig recept som är bra för mig.

Crohns sjukdom är ju olika för alla. Jag har turen att ha en lindrig form av crohns. Jag märker ju vad jag mår bättre och sämre av, det gör ju vi alla. Blä, ibland har jag ju så svårt att komma till saken. Nästa sak jag skriver vet jag inte om är 100% rätt, jag tänker fritt. Det är bara för att ge tips och idéer, eftersom det var det som jag saknade i början. Rätta mig gärna om jag har fel! Men nu till det jag försöker säga.

1. Olika sorters mat har olika inflammationsvärde. Här är en förklaring :

What makes foods inflammatory?

There are at least two dozen factors that affect a food’s inflammatory potential, including the amounts and proportion of various fatty acids, the amount of antioxidants and other nutrients, and the food’s glycemic impact, or effect on blood sugar levels.

Many foods have a combination of inflammation-producing and inflammation-reducing factors.  An orange, for example, contains antioxidants that quell inflammation. But it also contains natural sugars that can have a mild inflammatory effect. Likewise, a piece of lean beef contains both inflammatory saturated fats as well as a surprising amount of anti-inflammatory monounsaturated fats. Popular advice about  ”anti-inflammatory” foods is often based on just one or two nutrients, such as omega-3 fats or antioxidants and fails to consider the whole picture.

The IF Rating system was developed to take the guess work and confusion out of following an anti-inflammatory diet.  With the IF Ratings, you can see at a glance whether a food is inflammatory or anti-inflammatory. To figure the inflammatory potential of entire meals or recipes, you simply total up the IF Ratings of the individual foods.

2. Det finns tabeller som listar olika livsmedels inflammationsvärde. Poängen är inte att bara äta det som är positivt, utan att i slutet av dagen allt som allt uppnå ett positivt värde. Genom dessa tabeller kan ni alltså kolla upp hur den kost ni äter nu påverkar er inflammation och börja byta ut/tillägga eller krydda er mat så att den i slutändan får ett positivt värde.

Här har ni länk till hemsidorna, ni hittar säkert fler om ni googlar själva också! Varsågod och varsågod.

 

Och en rolig bild. Bara för att!

Kommentarer

Postat av: jagochminmage

Publicerad 2012-06-17 16:17:51

Har du märkt någon skillnad när du tagit hänsyn yill inflammtionsvärden? Det verkar intressant =)

Skönt att du inte har ångest över maten längre! Jag känner igen mig i det du skriver, jag älskar också mat och man får en väldigt konstig relation med mat med våran skitsjukdom!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela