Sofia

Att leva med Crohns

Saknar enkelheten

Publicerad 2012-07-10 19:59:47 i Allmänt

Jag känner mig matt idag. Och ledsen. Det är tungt att gå på diet. Det är mycket att tänka på och mina föräldrar är experter på att ifrågasätta precis allt jag gör. Jag försöker göra något bra men jag känner mig mest bara i vägen och jobbig.

Dessutom började mamma och jag prata om framtiden och försäkringar. Just nu känns det som att jag kommer flytta till Sverige, jag har inte särskilt mycket kvar på Åland. Men det är inte säkert att jag kommer få en försäkring som kommer täcka min sjukdom. Det innebär alltså att det antingen kommer bli jävligt dyrt för mig att bo där jag vill bo, eller billigt att bo på ett ställe där jag inte vill bo. Åtminstone tills jag är 25 för efter det vet jag inte vad som händer.

Det känns som att när det kommer till försäkringar så är jag körd. Och jag förstår inte varför det ska behöva vara jobbigare för de som redan har det jobbigt. Varför ska man behöva kämpa och traggla sig fram precis i allt.

Kan inte någonting bara vara enkelt.

Kommentarer

Postat av: jagochminmage

Publicerad 2012-07-10 22:18:37

Vad stark du är som kämpar på med din diet trots att det är motigt! Du måste vara jättetrött som håller på med den och samtidigt funderar på framtiden.
Det suger så jävla mycket att pengar och crohn ska ha en inverkan på vad du vill bo! Jag blir så arg på sånt. Att du inte kan få hjälp i Sverige när du bor och pluggar här. Måste alla regler och lagar vara så komplicerade? Du behöver verkligen inte en sak till att oroa dig för!

Tusen kramar till dig! Kämpa på med dieten även om dina föräldrar ifrågasätter, de vet inte hur det är att ha crohn och att det kan vara värt att testa. Och jag hoppas verkligen att det löser sig för dig så att du kan bo var du vill. Håller alla tummar och tår jag har!

Svar: tack! :) Det löser sig nog, om inte annat så är det ett framtida problem. Ska gå och prata med olika försäkringsbolag när jag kommer tillbaka till Sverige.
Sofia

Postat av: Lina

Publicerad 2012-07-11 12:16:14

Ramlade in på din blogg för några månader sedan.
Jag undrar lite om vad för försäkring du menar? Får du inte sjukvård om du bara är skriven i Sverige?
Jag har trott att är man skriven i Sverige så får man den sjukvård man behöver. Kanske inte direkt snabbt, men ändå.
Du behöver inte svara. Bara en stilla undra.
Ta vara på dig.
Lina

Svar: När jag sökte försäkring när jag flyttade till Sverige kunde jag endast få en olycksfallsförsäkring och inte en heltäckande sjukförsäkring på grund av mina magproblem (som jag inte just då visste att var crohns). Utifrån det har jag bara dragit en slutsats att jag antagligen inte kommer få en vettig sjukförsäkring. Men ska gå till olika försäkringsbolag och höra när jag kommer tillbaka till Sverige :) I bästa fall så har jag fel
Sofia

Postat av: Emma

Publicerad 2012-07-11 20:52:06

Men vaaa??? Va fan skojar du du måste ju ha samma rätt som vem som helst till vård i sverige!! Kolla upp det igen för detta måste ju va nåt fel, vi som är sjuka förtjänar hjälp inte fler hinder!!!

Svar: Rätt att få vård har jag, men försäkringar är en helt annan femma :)
Sofia

Postat av: Lina

Publicerad 2012-07-11 22:23:53

Hej igen :).
Nu är det (99% säker på det) så att du har rätt till sjukvård utan försäkring här i Sverige. Vet att det är annorlunda i t.ex Finland där jag har släkt. Hur det är på Åland vet jag inte. Men är du skriven här så har du rätt till sjukvård som alla andra och betalar upp till max 1100:-/år för sjukvård och 2200:-/år för mediciner. Detta utan försäkring.

Ta vara på dig!
Lina

Svar: aha det är så! Jag visste att jag hade rätt till sjukvården där men jag visste inte riktigt hur det var med kostnaderna. Men skönt att höra att det finns ett skyddsnät för de som inte kan få en försäkring också :) Tack!
Sofia

Postat av: Lina

Publicerad 2012-07-12 11:54:52

Så lite så :).

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela