Sofia

Att leva med Crohns

Måndagstankar

Publicerad 2012-07-23 20:00:04 i Allmänt

Jag hamnade en snabb sväng in på dåliga tankar. Tankar som att jag inte borde försöka hitta mig en karl, eftersom det vore orättvist mot honom att behöva handskas med min sjukdom. Orättvist mot mina framtida barn att behöva handskas med den. Eftersom jag vet att det inte enbart är smärtsamt för mig att gå igenom allt, utan även för mina närmaste. De som ser en lida och som står hjälplösa inför det. Som måste dra det tunga lasset hemma eftersom jag inte kan. Inte för att jag har tänkt hamna där igen, men för att man aldrig vet.
 
En bra sak med mina dåliga tankar är att jag har lärt mig att dela med mig av dem rätt snabbt. Till folk som lyssnar och som förstår. Som kommer med rätt ord vid rätt tillfällen. Så jag berättade för min kompis Annika om hur jag kände och hon sa precis det jag behövde höra:
 
"Men det där är en känsla du har, känslan att vara till besvär... Men man är aldrig till besvär med sina problem för sina nära. Det är när man stängs ute från något som närstående, som det är jobbigt. Och du kommer ge din framtida familj så betydligt mycket mer än vad din sjukdom kommer ta ifrån dem!! Så de vore mer själviskt att inte skaffa en.. Och tänk vad dina erfarenheter har hjälpt dig, andra som läser din blogg, mig osv. Du ger väldigt mycket hela tiden"
 
Jag vet inte riktigt var jag skulle vara om jag inte hade så fina vänner som jag har. Men jag vet att det skulle vara en väldigt mörk, bitter och tråkig plats. Men jag behöver inte oroa mig för att hamna där. Det finns alltid någon som lyfter upp mig när jag faller.
 

Kommentarer

Postat av: Jagochminmage

Publicerad 2012-07-24 08:40:36

Vilken fin vän du verkar ha:) vad skulle man göra utan sina vänner?

Jag har också tänkt som du, jag känner att jag är besvär. Jag funderar också på om jag kommer orka skaffa barn i framtiden, jag är ju redan trött nog. Jag träffade min sambo samma vecka som jag blev sjuk så han har varit med mig hela vägen och aldrig tyckt att jag varit besvärlig:) har han varit trött har det varit på sjukdomen och han stöttar mig något enormt genom att bara vara där. Och när jag är arg och ledsen försöker han se det positiva som jag inte ser.

Jag tror att det bara är jag som tänker så och inte han. Och tänker jag efter så hade jag aldrig tyckt att han var till besvär om han blev sjuk, det kan ju inte han hjälpa.

Lyssna på din vän, du är väldigt mycket mer än din sjukdom! Fin bild på dig och din syster förresten:)

Kram!!

Svar: Ja hon är underbar. Och hon har rätt. Utan mina nära och kära så skulle den här situationen enbart vara hopplös och jobbig. Men det är den inte längre. Sen är det väl egentligen onödigt att planera framtiden, den blir ändå som den blir. Man vet aldrig var man hamnar.
Tack!
Sofia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela