Sofia

Att leva med Crohns

IFD

Publicerad 2012-02-29 12:15:21 i Allmänt

I måndags pratade jag med min läkare. Vi kom överens om att träffas face to face och lägga upp en behandlingsplan för mig. På måndag ska jag ta nya prover och se hur jag mår nu. Missade min spruta i söndags och kan inte ta den förrän på måndag. Nu försöker jag få i min så mycket inflammationshämmande mat som möjligt.

Jag skulle vilja lägga om min kost helt och hållet. Men det känns svårt nu när jag bor ihop med andra. Det skulle vara enklare tror jag, om jag bodde ensam. Eftersom jag då handlar själv och kan undvika att köpa sådant som är dåligt men ack så gott. I alla fall, jag har suttit och försökt ta reda på vad jag kan äta som är inflammationshämmande, och i samma veva snubblade jag på en diet som heter inflammationsfri diet (IFD). Kanske får ta och börja med den sen när jag bor ensam (om ett år, om jag bor ensam om ett år).

I alla fall så har jag lärt mig att dessa är inflammationshämmande:
  • Fet fisk (lax, sill, makrill) och om man inte får i sig tillräckligt med fisk (2-3 gg/vecka) så kan man få i sig det via diverse kosttillskott. Dock är ju äkta vara bäst.
  • Ingefära (1-2 tsk dagligen)
  • Gurkmeja (2-3 matskedar dagligen, tror jag)

Sen finns det ju mycket annat också. Men jag inhandlade ingefära, gurkmeja, fiskolja och grönt te (som tydligen också är inflammationshämmande). Så förhoppningsvis kan jag hålla mig i rätt skick tills på måndag. Jag får undvika sån där annan skit så länge också.

 

Sen måste jag ju meddela att jag är mycket gladare nu igen. Det har antagligen någonting med solen att göra. Det är lättare att skaka av sig problem när det är ljust, man kan gå långa promenader utan att frysa med mera. Det känns som att allt är möjligt just nu. Nu gäller det bara att fortsätta på samma spår då.





Kommentarer

Postat av: Jag och Crohns

Publicerad 2012-02-29 14:19:18

Du har ju minst sagt mycket som händer med din sjukdom just nu. Skulle bara skicka en hälsning och tagga dig till att kämpa vidare. Jag ska själv snart in på en ny koloskopi och checka läget, känner mig lite bekymrad att det har blivit försämrat, men det återstår att se.



Det är i alla fall bra att du har fått en plan framöver,och jag hoppas att det löser en del av problemen.

Postat av: Julia Lindström

Publicerad 2012-03-01 20:17:19

<3

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela