Sofia

Att leva med Crohns

Känner du lyckan genom sorgen

Publicerad 2012-08-01 08:13:25 i Allmänt

Tillbaka med lite dietsnack då. Jag erkänner: jag fuskade i helgen.

Varför? För det var en fråga om att enbart äta banan hela helgen eller faktiskt äta mig mätt. Jag åt mig mätt. Men det funkade bra ändå och nu är jag back on track.

Jag tänker lista två bra saker som har kommit ur att jag börjat med dieten:

1. Jag skiter så när som normalt just nu. Och jag behöver inte oroa mig för att springa på toaletten hela tiden.
2. Eftersom jag inte är svullen hela tiden så har jag insett att jag faktiskt har en fin kropp. Så jag är mycket mer nöjd med mig själv nu än tidigare.

Två riktigt bra saker faktiskt!

Kommentarer

Postat av: jagochminmage

Publicerad 2012-08-01 20:59:16

Vad skönt att du märker en positiv skillnad! Känner du att det är värt jobbet?:)

Svar: Ja det gör jag! Det är egentligen inte så jobbigt som jag trodde att det skulle vara. Man behöver ju egentligen inte krångla till det. Det handlar ju inte om att göra glamorösa lyxmåltider utan om att äta hälsosamt, och det är inte så svårt att byta ut potatisen mot morötter eller blomkål. Det är inte svårt att istället för pasta med köttfärssås laga köttfärssås med grönsaker till. För mig är det definitivt värt att välja bort socker, stärkelse, laktos och spannmål mot att må bättre och vara nöjd med mig själv. :) Har du funderat något på kost?
Sofia

Postat av: Jagochminmage

Publicerad 2012-08-02 09:09:44

Jag har funderat mycket över min kost! Men jag hittar Inge samband självklara i vad jag äter nu. Eller jo, grädde är big no no och fett över huvud taget har jag svårt för. Jag har ju haft problem och opererats där fett tas upp(tror jag) så är ju inte så konstigt. Har du okså ont av fett? Tänkte för du har väl haft problem i andra delar av magen än slutet på tunntarmen?

Sen har jag svårt för för mycket trådiga fibrer, för mycket laktos, för mycket fibrer över huvud taget(inte bara trådar), för mycket kött och för mycket kaffe. Lite av de grejerna är inga problem men mycket eller kombinationer blir inte bra. Ibland spelar det ingen roll vad jag äter, magen ballar ur ändå. I söndags morse gjorde den det och då hade jag dagen innan ätit lax och ungsrostade rotfrukter vilket aldrig varit problem innan. Förstår ingenting.

Just nu är jag inte redo för att ställa om min kost helt. Jag har laborerat för mycket med min kropp och alla mediciner att det kommer vara svårt att vet villa förändringar som beror på vad, jag behöver liksom en period att nollställas:)

Jag funderar på en sak med SCD. Var får man energin ifrån? Om man som jag har svårt med fett, och inte ska äta stärkelse och är allergisk mot jättemånga frukter. Det känns som det varken blir mycket av fett eller kolhydrater. Är jag bara förvirrad kanske? :p

Kram!

Svar: Jag har inte riktigt koll på var jag har haft problem faktiskt! Och jag har inte märkt något specifikt som jag inte klarar av. Det är mer mjölkprodukter i för stor mängd, vetemjöl i för stor mängd. Om jag äter mycket av någonting så då går det inte, men lite går bra. Som jag äter nu fungerar bra, även fast magen inte är 100% perfekt än men jag slarvar lite så får skylla mig själv. Den har inte varit så här bra på länge i varje fall så jag är nöjd.
Jag äter inte mycket fett, har valt bort stärkelse men jag äter mycket frukt och bär. Men alltså energin får man egentligen från att äta bra grönsaker, kvalitativa produkter. Det blir mycket kolhydrater men bra kolhydrater. Kolhydrater som är lätta för kroppen att bryta ner. Men annars så är jag väldigt trött just nu, men tror inte det enbart beror på dieten. Det är nog många olika faktorer som spelar in där :) Men att promenera mycket ger mig energi!
Sofia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela