Sofia

Att leva med Crohns

Men vad är det då?

Publicerad 2011-08-10 11:37:18 i Allmänt

Ja, vad är Crohns då?

Crohns är en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom där kroppens immunförsvar angriper tarmslemhinnan. Näringen som kroppen behöver tas upp i tunntarm och tjocktarm, och crohns sjukdom gör att kroppen inte tar upp all den näring som du behöver. Symptom som magsmärtor, feber, diarré, blodsbrist och viktminskning kan uppkomma då tarmslemhinnan angrips av crohns sjukdom. I mitt fall har jag alla dessa symptom. Sjukdomen kan drabba hela mag- och tarmkanalen, men oftast är det tjock- eller/och tunntarm som drabbas. De flesta kan leva normalt trots sin sjukdom, dock kan skov förekomma (en period där sjukdomen är värre) och det kan innebära att vardagslivet blir påverkat negativt.

Man vet inte vad som orsakar sjukdomen. Det verkar vara en kombination av arvsanlag och miljö. Rökning påverkar sjukdomen negativt.

Crohns och ulcerös kolit är de två vanligaste kroniska inflammatoriska tarmsjukdomarna i Sverige. Ulcerös kolit begränsas till ändtarmen och/eller tjocktarmen.

Källor:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Crohns-sjukdom/
http://www.alltomcrohn.se/web/Om-Crohns-sjukdom-2.aspx

Det som är viktigt att komma ihåg är att det inte är "the end of the world" att bli sjuk. Det är jobbigt stundvis men det blir bättre. Glöm inte att göra saker som får dig att må bra även i de jobbigare stunderna och försök leva ditt liv så normalt som möjligt även då.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela