Sofia

Att leva med Crohns

Kostråd

Publicerad 2011-08-10 14:20:40 i Allmänt

Det här är kostråd som jag fått av min dietist.

  • Små och täta måltider tolereras ofta bättre än få och stora måltider. Tugga maten väl och är i lugn och ro. Försök att äta så allsidigt och varierat som möjligt.
  • Ett högt fettintag kan leda till fettdiarré
  • Livsmedel som kan vara svårtsmälta och gasbildande är t ex lök, vitlök, paprika, baljväxter, kål, kålrot, svartrot, jordärtskocka, torkad frukt och kolsyrade drycker. Kokta grönsaker och rotfrukter kan fungera bättre än råa
  • Vid förträngningar i tarmen kan långtrådiga livsmedel orsaka besvär. Ex sparris, broccoli (stjälkarna), själkselleri, fänkål, majs, svamp, ananas, rabarber, skaldjur och citrusfrukter (hinnor och kärnor bör tas bort). Även nötter och torkad frukt kan behöva undvikas. Färsk frukt kan gärna skalas och befrias från kärnor och hinnor och tex tomater kan skalas.
  • Kaffe och koffeinhaltiga drycker som te och coca-cola kan medföra att tarmen blir orolig och orsaka diarré
  • Socker är hyperosmolärt, vilket betyder att det drar åt sig vatten och kan orsaka diarré. Det kan därför vara bra att begränsa intaget av socker, söta livsmedel och drycker som tex läsk, juice och saft.
  • Tarmen kan vara känslig för laktos. Välj i sådana fall låglaktosprodukter eller laktosfria alternativ till mjölk och mjölkprodukter
  • Sorbitol, maltitol och xylitol (sockeralkoholer och finns bl a i sockerfria tuggummin och halstabletter) i överdriven mängd kan ge gaser och diarré.
  • Fruktos = fruktsocker, finns t ex i fruktjuice, frukt och bär men kan även finnas i vissa kakor, godis, choklad mm. I stora mängder kan fruktos ge magkramper, gasbildning och diarré.
  • Ät gärna fisk 2-3 gånger i veckan och gärna fet fisk någon av gångerna. Omega-3-fett finns i fet fisk som t ex lax, sill, makrill och strömming och kan ha anti-inflammatorisk verkan. Även rapsolja och linfröolja innehåller omega-3-fett.
Detta är kostråd och varje person måste såklart hitta en diet som passar den själv. Det är individuellt vad som hjälper och inte hjälper. Om du, som jag, exempelvis älskar chips så är det klart att du får äta chips. Men du kanske inte bör äta det flera gånger per månad utan försök hålla dit till det din kropp klarar av.

Jag fick även tipset att testa något som heter SPC flingor. Jag ska testa om dessa hjälper för mig eller inte och återkommer efter det med en redogörelse. Jag börjar idag, det är först efter 14 dagar som eventuell skillnad märks.


Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela