Sofia

Att leva med Crohns

Hur det är att vara jag en jobbig dag

Publicerad 2011-08-10 14:41:48 i Allmänt

En dag då det är riktigt jobbigt, då är jag oftast väldigt trött och lättirriterad. Dessa dagar blir jag osocial och vill helst inte göra någonting. Jag behöver gå på toaletten ca 10 gånger per dag, ibland mer. Enkla saker som att ta en promenad eller gå och handla kan rent av vara omöjligt för mig att göra. Speciellt då jag inte har bil och om det skulle krisa så kan jag inte direkt ta mig hem snabbt. Dessa dagar är jag än mer beroende av att ha en toalett i närheten eftersom behovet kan dyka upp väldigt fort och då är det redan kris.

Dessa dagar är saker som exempelvis häng i parken eller att åka ut på sjön omöjligt. Just dessa dagar är jag väldigt orolig, speciellt då jag gör något som innebär att jag inte har en toalett i närheten.

Det som jag tycker är jobbigast är nog känslan av att folk inte förstår. Sjukdomsmässigt så är det ju jobbigt strax innan jag måste gå på toaletten och alla toalett besök (det gör ont för mig att gå på toaletten pga sårigheter). Där emellan försöker jag vara och leva som normalt och är glad osv. Det är ju i dessa stunder som folk ser mig, då jag är glad. Därför tror jag att det är svårt för dem att se att jag egentligen inte mår något vidare, och därför tror de att jag klarar av mer än vad jag känner att jag gör. Dessutom kan det vända så från dag till dag för mig. Igår var jag så trött och deppig att jag inte orkade göra någonting alls. Jag behövde gå på toaletten med 1-2 h mellanrum och det gjorde ont och var allmänt jobbigt. Idag är jag pigg och glad och har till och med kunnat åka till butiken utan problem. Jag hade ett 3h mellanrum där jag kunde vara borta hemifrån. Nu försöker jag ha ett 4 timmars mellanrum, och jag hoppas att det går. Jag måste ju öva tills jag åker på semester!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela