Sofia

Att leva med Crohns

Kost är ju en hel jävla vetenskap

Publicerad 2012-03-13 13:46:07 i Allmänt

Jag har antagligen nämnt förut att det svåraste för mig är att lägga om kosten. Förut har bara tanken gjort mig trött, och då orkade jag verkligen inte sätta mig in vad som var bra och vad som var dåligt. Råden jag fick från dietisten jag träffade gav mig inte särskilt mycket, det kändes mest som att det var bäst att jag inte åt någonting alls (jag är lite av en allt eller inget person).

Det är först nu, ungefär ett år senare som jag har börjat sätta mig in i kosten, det är först nu som jag börjat ta reda på hurdan mat som är inflammationshämmande och hurdan kost som bidrar till inflammation. Jag har börjat sätta mig in i hur kroppen fungerar och hur olika sorters mat bidrar till hälsa och ohälsa.

Det är en hel jävla vetenskap, det kan man ju lugnt säga. Men det är fruktansvärt intressant när man väl börjar sätta sig in i det.

Jag har varit emot LCHF, väldigt väldigt emot LCHF. Men efter att ha satt mig in i LCHF lite mer och efter att ha läst lite annat kring kost så har jag bestämt att jag ska ge den en chans. Jag börjar idag och sen får vi väl se hur det går. Jag följer det inte extremt, men ändå

Idag blev det lax med blomkålsris. Både på laxen och i riset hade jag gurkmeja som är inflammations dämpande.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela