Sofia

Att leva med Crohns

Dag 2

Publicerad 2012-07-03 22:10:36 i Allmänt

 
 
Jag får väl ta och erkänna. Jag kanske inte går 100% inför intro dieten (lär få ångra det senare) eftersom jag faktiskt inte mår så dåligt. Däremot använder jag mig främst av de ingredienser som finns i introdieten. Och det jag äter nu de första dagarna är olika slags soppor/puréer, ägg och banan. Och en massa, massa vatten. Jag äter förståss enbart sådant som är tillåtet i dieten (om jag inte av misstag missat något)(ruccolan fick inte vara med, jag trodde det var spenat).

Jag har även köpt ingredienser till SCD yoghurten och en yoghurt maskin. Så på torsdag ska jag och en kompis laga yoghurt för hela slanten.

Jag måste säga. Jag kände mig så fruktansvärt stolt när jag handlade en massa nyttigt. Jag var inte alls avundsjuk på mamma och pappa som satt och åt chips (som jag annars älskar). Jag hade inga problem att hålla mig från kakorna på jobbet heller. Jag var så glad för att jag fick experimentera i köket. Jag är så glad över att jag är här just nu.

Däremot, för att ta upp något som gör mig lite upprörd, blev jag väldigt besviken på min pappa. I stället för att peppa mig i mitt försök att bli frisk och må bra, så beter han sig som att det är jobbigt att jag inte äter det som alla andra äter. Att jag inte äter vanlig yoghurt i stället för att göra min egna. Och jag skulle gärna förklara för honom, men han lyssnar ju inte. Ja, det är synd. Men så får det vara, han vänjer nog sig han också.

Summan av kardemumman: Jag är väldigt stolt över mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela