Sofia

Att leva med Crohns

Jag är lyckligare nu

Publicerad 2012-08-02 09:16:07 i Allmänt

En gång i tiden, för längesen. Då var jag fast i ett förhållande som inte var bra för mig. En relation som bröt ner mig, bit för bit. Jag umgick mycket med en tjej, hon gillade att jämt och ständigt nämna allt jag var dålig på. Och gillade att berätta hur värdelös jag var. Hon kallade mig ful, äcklig, värdelös. Hon fick mig att tro att ingen ville umgås med mig, att jag var för dålig för att skaffa en kille. Ibland försökte jag säga ifrån, men sakta med säkert började hon bete sig lika illa igen. Det gjorde mig ledsen, för jag trodde verkligen på de där orden. Jag trodde henne. Det var som en ständig tyngd på mina axlar, en ständig klump i bröstet. En väldigt grå och trist vardag.
 
En dag fick jag nog. Då orkade JAG inte bete mig så här mot mig själv längre. Jag orkade inte vara den person som tryckte ner mig mest. Jag orkade inte vara en självhatare. Så jag vände på mitt beteende.
 
Jag jobbade hårt på att sluta tycka synd om mig själv. För jag visste att orsaken till att få personer ville umgås med mig var för att ständigt var ledsen. Hur kul är det att umgås med en sådan person? Istället för att säga dåliga saker började jag berätta för mig själv hur bra jag är. När saker gick dåligt tröstade jag mig med att det blir bättre en annan gång. Jag har helt totalt gjort slut med mitt gamla jag, trots att hon ibland knackar på. Jag är lyckligare utan den personen.
 
Allt mitt arbete som jag gjort för att tycka om mig själv har hjälpt mig väldigt mycket när jag mådde som sämst förra året. För jag drog inte ner mig själv på grund av situationen jag var i utan jag tänkte framåt och skapade situationer som gjorde mig glad. Jag mådde dåligt i 6 månader, men jag minns det inte som en så hemsk situation. För jag utmanade mig själv, och jag skapade bra situationer i det dåliga. Jag kramade om mig lite extra och tröstade mig med att det blir bättre. För det kanske var 6 månader av smärta, men inte av konstant smärta. 6 månader av jobbigheter, men inte konstant, för bra saker hände där emellan och jag hade det faktiskt riktigt bra i det dåliga.
 
Allt handlar om din inställning och attityd. Det är DITT val att välja hur du vill se på saken. Du har inte valt att bli sjuk, vara utfryst, förlora en närstående eller något annat jobbigt. Men du väljer hur du vill hantera situationen. Acceptera och göra det bästa av en jobbig situation. Eller vara konstant arg och ledsen, och bara trycka ner dig själv.
 
Det kan vara bra att tycka synd om sig själv, i lagom mängd. Det är okej att inte vara stark hela tiden. Men om det är månad ut och månad in, år efter år. Då är det kanske dags att tänka om. Prata med någon som hjälper dig på rätt spår. Du kan ju fråga dig själv: har någonting jag gjort under den senaste tiden gjort mitt liv bättre?
 
Om inte, då är det dags att börja. Ingen annan kan ta det beslutet åt dig. Valet ligger i dina händer, och ansvaret är enbart ditt. Så som man måste kämpa för att få bra betyg i skolan, dra in pengar genom jobb, måste man även anstränga sig för att må bra.
 
Tänk på det.

Kommentarer

Postat av: jagochminmage

Publicerad 2012-08-03 15:21:20

Vad härligt att du lärt dig hur du blir lyckligare nu! Det kommer alltid finnas människor som vill trycka ner dig så det är bra att du är stark nog att stå emot :) Jag älskar din positiva attityd!
Massa kramar!

Postat av: Fpsen

Publicerad 2012-08-12 15:51:01

Väldigt bra skrivet! Jag jobbar på mig själv just nu, jag försöker väldigt hårt och jag märker att det tar mycket energi men tillslut är det nog värt det. Jag ska träffa en smärtpsykiatriker nu och det ser jag mycket fram emot. Fy fan vilken dålig vän som behandlade dig som hon gjorde, o avsätt om du är ledsen, deprimerad osv så kan man inte behandla någon sådär, snarare tvärt om, hon ska hjälpa dig igenom din situation, hjälpa dig att bygga upp dig. Mina vänner försöker just nu och det är mycket uppskattat. Fortsätt att tro på dig själv och tappa inte det! kram

Svar: Tack! Min "vän" var ju däremot jag själv, det är mig själv jag syftar på i texten men det kanske inte kommer fram så bra. :D Jag var den som behandlade mig så dåligt, till jag tillslut fick nog. Men jag lovar dig, nu hjälper jag mig själv oavsett hur dåligt jag mår! Och jag har jättefina vänner nu som hjälper mig igenom allt! Och det är så himla viktigt! :) Skriv gärna hur det gick hos smärtpsykiatrikern, det skulle vara intressant att höra! Kram
Sofia

Postat av: Fpsen

Publicerad 2012-08-16 01:19:53

Jaha, va dum jag känner mig:) nåja, jag är inte speciellt bright hehe.

Jag håller på att arbeta på det du beskriver, jag försöker att vara stark och positiv. Lyckas inte alltid men det är work in progress antar jag. Det får ta sin tid, huvudsaken är att man anstränger sig. Fasen va jag känner mig konstig, kan inte sova men är trött, är rastlös men trött. Pphew, ett par dagar till bara sen blir det nog bättre.

Jag är glad att du har så fina vänner, jag har också bra vänner men många bor ganska långt bort:( Men jag har en fin sambo:) hon hjälper mig jätte mycket så detta ska nog gå med lite blod svett och tårar. Kram påre!

Svar: Jag är inte heller alltid så bright, så det är helt okej ;) Men jo, det är hårt arbete. Och något du kan tänka på är att inte klanka ner på dig själv när du skriver. För hjärnan är rätt lustig, när du uttrycker (genom exempelvis ord och tankar) att du anser att du är dålig tillräckligt ofta. Då kommer du tillslut tro på det. Men om du istället gör tvärtom, säger och tänker hur bra du är (trots att du i början kanske inte tror på det) då kommer du till slut börja tycka att du är bra också. Lura hjärnan tills du tror på det själv! Men det krävs lite blod, svett och tårar som du säger :D
Kram och lycka till!
Sofia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Om vi bortser från faktumet att jag absolut är sämst på beskrivningar så kanske det här blir någorlunda bra. Jag är en rätt vanlig tjej på 21 år som bor i den lilla staden Eskilstuna, som ligger någonstans i Sverige. Jag är väldigt social och öppen, och för det mesta väldigt glad också. Jag är duktig på att sätta mig i konstiga situationer och brukar ofta slänga ur mig rätt dumma kommentarer. Hur som helst, denna blogg är ett ställe där jag skriver om hur det är att leva med sjukdomen Crohns. När jag fick diagnosen så sökte jag runt på internet och försökte hitta svar på mina frågor. Och förhoppningsvis kan någon i samma situation hitta svaret på deras frågor här.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela